Vishing

Vishing (skraćeno od „voice phishing“) je oblik prevare u kojoj napadači koriste telefonske pozive da bi prevarili ljude i dobili njihove lične informacije, kao što su brojevi kreditnih kartica, šifre ili drugi osetljivi podaci. Ovaj oblik prevare postaje sve češći, pa je važno znati kako prepoznati vishing i kako se zaštititi od njega.

Kako prepoznati:

1. Nepoznati pozivaoci: Budite na oprezu kada dobijete poziv od nepoznatog broja, posebno ako se osoba predstavlja kao neko iz banke, kompanije za kreditnu karticu ili druge institucije. Banka nikada neće tražiti da dostavite lične podatke putem telefonskog poziva.

2. Hitni pozivi: Ako vas pozovu i pokušaju da vas nagovore da odmah reagujete ili predate lične informacije, uvek treba biti sumnjičav. Vishing napadači često koriste taktiku hitnosti da bi manipulisali žrtvama.

3. Upotreba pretećih scenarija: Napadači mogu koristiti preteće scenarije, kao što su blokiranje računa ili kazne, kako bi izazvali strah i paniku i naterali te da im otkrijete svoje informacije.

Kako se zaštititi:

1. Proverite identitet pozivaoca: Ako vas neko kontaktira i tvrdi da je iz određene institucije, zatražite njihove kontakt podatke i pozovite ih direktno koristeći zvanični broj sa njihove zvanične veb stranice, a ne broj koji vam je dat telefonom.

2. Ne otkrivajte lične informacije: Nikada ne otkrivajte lične ili finansijske informacije putem telefonskog poziva bez verifikacije identiteta osobe koja te kontaktira.

3. Budite na oprezu sa ličnim informacijama: Ne delite osetljive informacije kao što su brojevi kreditnih kartica ili šifre putem telefonskog poziva, čak i ako osoba tvrdi da je zvanični predstavnik institucije.

4. Obavestite nadležne: Ako sumnjate da ste žrtva ove vrste prevare, odmah obavestite nadležne organe i svoju banku kako bi se preduzeli neophodni koraci zaštite.

Zapamtite, osnovni princip zaštite je oprez i sumnjičavost prema nepoznatim pozivaocima. Nikada ne delite lične informacije bez verifikacije i budite obazrivi, jer samo tako možete sačuvati svoje finansijske i lične podatke od potencijalnih prevara.